geraldanette.reismee.nl

From Moscow with love!

(For all English speakers, check out the link to google translate http://translate.google.com/translate_t# for a rough translation of our Moscow adventure!)

Hallo allemaal, we zijn veilig aangekomen en hebben er al enkele geweldige dagen in Moskou opzitten!

Moskou is anders dan we hadden verwacht. Het is in plaats van outdated juist uber hip en happening.. Nog nooit hebben we zo veel exclusieve dure auto’s (op 1 middag 6 Bentleys!) en winkels gezien als hier. Als meisje/ vrouw tel je niet mee als je hakken niet minimaal 10 cm. hoog zijn, rookt, veel make-up gebruikt en dure hippe kleren draagt => echte barbies dus! In de binnenstad zijn enkele gigantische shopping-malls. Op straat geen vuil en bijna geen zwervers. Het is overigens wel volstrekt normaal hier om de hele dag met een blik/ fles halve liter bier rond te lopen! :-)

Ons hostel (HM Moscow) is prima, een slaapzaal met 10 kamergenoten (even wennen maar prima), midden in het centrum van Moskou en het Rode plein is op 10 minuutjes loopafstand!

Vervoer doen we veelal lopend, maar ook veel met de metro. De Moskouse metro is een verhaal apart, elk station is een waar museum, het worden ook wel de musea voor het volk genoemd. Briljant hoe gaaf dit er allemaal uitziet, uistappen is een feest, de volgende metro komt toch binnen anderhalve minuut weer! Per dag reizen en meer dan 10 miljoen mensen met de metro, het is daarmee het drukste netwerk ter wereld! We kunnen echter geen snars lezen van het cyrillisch schrift en zijn dus heel wat keren fout gereden ;-)

Op dag 1 (jawel, dit verhaal is geschreven door Gerald en dus chronologisch ;-)) hebben we uitgeslapen en zijn we de stad in gegaan, gewapend met ons plattegrondje. Via een omweg naar een mooi uitzicht op het Kremlin (versterkte stadskern) van Moskou. Zeer gaaf om dit in het echt te zien, helemaal met het geweldige zonnige weer hier! Daarna zijn we in de St. Basils Cathedral geweest, de wereldberoemde kerk (eigenlijk zijn het 9 kerken, waarvan 1 de St. Basil is) met de gekleurde koepels. Wij dachten als echte wereldburgers dat dit de enige kerk zou zijn met dit soort koepels, maar niets is minder waar... De stad is ermee afgeladen! Aan het einde van de middag hebben we nog een lange rondvaart gemaakt over de Moskva rivier.Lleuk om alles van de waterkant te zien en fijn voor onze voeten! Na deze lange dag `s avonds noodles gegeten, want de komende weken krijgen we hoogstwaarschijnlijk nog genoeg Russisch!

Dag 2 begon met een bezoek aan het mausoleum waar Lenin ligt opgebaard. Tijdje in de rij gestaan om vervolgens in de catacomben af te dalen naar Lenin die wordt bewaakt door vele humorloze soldaten... Bizar gezicht, ziet er niet echt uit, net Madame Tussauds! Elke dag word het lichaam schoongemaakt en om de 18 maanden ondergedompeld in een geheime substantie voor behoud van het lichaam. De formule waarme de mummie zo goed blijft is geheim. Een mooi broodje-aap-verhaal (of niet?) is dat toen Lenin er een aantal jaren lag, het lichaam toch begon te ontbinden en het mausoleum gesloten werd. Gelijktijdig was er een wedstrijd voor een Lenin lookalike, de winnaar kon zich melden in Moskou. Vervolgens is van de winnaar nooit meer iets vernomen en twee weken later ging het mausoleum weer open...

Hierna zijn we de Kremlin in gegaan, zeer gaaf. Eerst de Armoury Room met onvoorstelbaar veel goud en zilverschatten, schitterende kleding, wapens en koetsen. Daarna de verschillende kathedralen bezocht, stuk voor stuk meesterwerken die zeer indrukwekkend zijn, zowel van buiten als van binnen. In het Kremlin zetelt ook de regering van de Rusland, we hebben het presidentieel paleis gezien en het was een komen en gaan van gepantserde auto’s. Omdat we natuurlijk met name in het dure Moskou moeten letten op ons budget hebben we `s avonds ’campingspaghetti’ gemaakt in het hostel, goed te eten en zeer goed te betalen! In de supermarkt hebben we trouwens tomaatjes gezien die de broer van Anette teelt!

Dag 3 bracht ons eerst naar een zeer grote kathedraal, binnengekomen bleek dat het er allemaal wel erg nieuw uitzag, later bleek waarom... De originele kathedraal is gebouwd ter ere van de overwinning op Napoleon, maar deze is gesloopt door Stalin die niet veel met religie had...Stalin had op deze plek het enorme Sovjetpaleis willen bouwen (315 meter hoog met daar bovenop een beeld van Lenin van 100mtr. Het zou het grootste gebouw ter wereld worden), dit paleis is echter nooit gebouwd. Wat overbleef was het grootste zwembad ter wereld...In 1994 gaf Jeltsin het sein voor de herbouw van de kathedraal. Het gebouw was in 2000 klaar.

Daarna met naar een grote souvenirsmarkt gegaan waar we twee zeer coole matroesjkas gekocht hebben. Na deze markt een mooie wandelroute gevolgd in het oudste gedeelte van Moskou met enkele zeer schattige oude kerken en het beroemde Bolsjoi Theater gezien.

Dag 4 is alweer de laatste dag in Moskou, de tijd gaat snel als je je vermaakt! Vandaag zijn we begonnen met het Novodevichy Monastery, een zeer gaaf klooster uit cir 1500. Op het ommuurde terrein stonden enkele mooie kerken waar voor de verandering weer eens wat foto’ s gemaakt moesten worden. Het klooster is nog steeds in gebruik, er liepen dan ook verschillende monnikken en nonnen rond. Na het klooster hebben we de begraafplaats bezocht waar de meest prominente mensen in Rusland worden begraven. Sommige graven waren prachtig mooie beeldhouwwerken!

Omdat we toch “vlakbij“ de universiteit waren, zijn we verder gereist met de metro naar de universiteit. Dit gebouw is een van de “Zeven Zusters van Stalin“, de enorme, zeer kenmerkende gebouwen uit begin jaren-50 die in opdracht van Stalin zijn gebouwd. Zeer imposant om te zien, bovendien een schitterend uitzicht op de stad Moskou en het oude olympische stadion. Toen weer terug naar het centrum (via de kabelbaan!) waar we echt Rusisch hebben gegeten en de eerste woordjes Russisch hebben gewisseld met enkele gasten, Lonely Planet Phrase Book; thanks for saving our ass ;-)

Nu zijn we weer in het hostel om de spullen te halen en op de Trans Mongolie Express te stappen. We zullen de hele nacht treinen en morgenochten in de stad Kazan aankomen. Let the adventure begin!!!

Tot zover het eerste (uitgebreide) verslag van onze reis. Check de foto’s en binnenkort meer!

Groetjes van Anette en Gerald

Ps. Noortje – thanks nogmaals voor alle tips! Hebben ze bijna letterlijk opgevolgd, helemaal super!

PS 2: dit is (chronologisch) geschreven door Gerald! Volgende keer in Anette style verder :-)

Harma

Wat cool! Jullie hebben echt veel gedaan! Haha Maik was ook zo onder de indruk van de Russische vrouwen. Hij is van mening dat elke Nederlandse man wel een Russische vriendin zou willen...
En nu begint het ware avontuur... Heeeel veel plezier!!!

groet'n, Har

pamastef

een drukke periode gehad thuis, voorbereidingen voor de reis, afscheid van jullie werk, afscheid van familie en vrienden, bruiloft etc. maar toch al veel gedaan in moskou. wat toch geweldig, zo maar rondlopen in rusland, en met de trein nog veel verder! helemaal cool! maar waar zijn de foto's? we zien alleen maar aardappels uit vierhuizen.

we zijn benieuwd!!

Mark Verwer

he Gerald, klinkt gaaf lijkt me zeker een stad die ik aan m'n eigen lijstje moet toevoegen. Blijven sturen die verhalen hoor! veel plezier verder.

gr, Mark.

margriet

Hoi wereldreizigers,
Leuk om jullie eerste verhaal te lezen; ik ga jullie zeker volgen!! Zo te horen hebben jullie het nu al leuk, ik vraag me wel af waar jullie al je souvenirs gaan laten haha! Anet; ik was ziek de vrijdag van je afscheid, erg balen! We gingen bijna niet meer op vakantie de volgende dag, want Neil kreeg het die nacht ook! Maar ik stuur je zo af en toe een berichtje. Enjoy folks, veel liefs uit Mokum!

Monique Wekking

Ja die Russische hakken zijn echt enorm!! Ik verbaasde me in St Petersburg ook hoe die vrouwen daar op kunnen lopen alsof het niks is :)
Veel plezier op de trein gewenst en tot hoors weer,

Groetjes,
Monique

Loes

Wat een goed begin! Gerald ; bij het lezen van je verhaal kan ik het je gewoon horen zeggen. 'Uber' geestig!
Annete; voelde je je underdressed in je reiskloffie en dan al die hakken om je heen?!
Veel plezier in de trein! Kijk uit naar jullie volgende verhaal en foto's!
Liefs, Loes

Vodkahoofd

He G!

Klinkt goed allemaal joh! Lijkt me een stad om naartoe te gaan (blonde vrouwen, bruine ogen...oei!!). Je mist niks hier, geniet ervan!

Grtz Basz

Alice

Hey lieverds,

Super leuk om julie eerste verhaal van jullie avontuur te lezen. Het is alweer bijna een week geleden dat jullie zijn vertrokken. Gaat toch snel en tegelijkertijd ook weer niet.
Geniet van alles en ik ben benieuwd naar de foto's.

Dikke kus Alice

Suus (LF)

Wat klinkt Moskou gaaf zeg! Veel plezier op jullie verdere avontuur!

gr. Suus

Antoon

Hoi Gerald en ook Annette natuurlijk, het is toch moeilijk he uit je chronologische keurslijk ontsnappen, , klink allemaal super.
veel plezier happy travels

Nats

A & G,

What a nice way to start my day; flip open the laptop to start humdrum work only to read your fab story. It brought a smile to my face!
You've done so much in just a week, and loads more to come ... it all sounds fantastic.
Enjoy, be safe, and keep the stories coming x

Koen en Hinke

Uber cool!!! Een mooie start als ik dat zo hoor, ben nu al benieuwd naar de verhalen en (duizenden) foto's....
Keep up the good life!

gr Koen en Hinke

Birgit

Hahahaha, lekker kort verhaal Gerald! Klinkt echt helemaal super daar, dus geniet er lekker van!

Groetjes,
jullie tijdelijke ex-Buuv

Tinus

Gatverdamme, wat relaxed allemaal! G, ik ben helemaal fan fan je chronologische schrijfmethode. Geen ruzie hierover maken, gewoon de rol claimen!
Mooie eerste week!
En drink een lekker vodkaatje op me!

Noortje

Geen dank voor de tips! Bij het lezen van jullie verhaal zie ik Moskou weer helemaal voor me: die hoge hakken en opgedirkte dames, de blikken bier die iedereen bij zich heeft, de mooie metrostations en de luxe in Moskou. Weinig zwervers en armoede...... wacht maar tot je meer van Rusland ziet :-)

betto en janny

Blij te horen dat jullie 1e stop al een succes is. Een hele bijzondere ervaring, het dure Moskou. Het is de duurste hoofdstad volgens mij. Je maakt ons jaloers met deze verhalen. Wij zijn zeker van plan daar ook nog eens rond te stappen. Wij kijken nu alweer uit naar het volgende verhaal. Leuk om jullie zo te kunnen volgen en genieten dan zo een beetje mee. Veel plezier in de trein! Groetjes Betto en Janny

Eric & Karen

Hee Gerald - dat kan natuurlijk niet he... ons lekker maken met verhalen over opgedirkte Russiche dames op stilettos en dan geen foto's plaatsen! Zonder dollen - klinkt erg fascinerend! Veel plezier!

Mirjam en Sjoerd

Een week weg nu !! Het lijkt al veel langer. Ik zou willen zeggen. Hou de chronologie er in !!

Oh ja....wij hebben vandaag gewandeld bij Wijk aan Zee. Zijn jullie daar al eens geweest ??

PS: Is de Business-class goed bevallen?

Groetjes van ons en ook een dikke kus van Anna.

Titus Muizelaar

De ene kathedraal na de andere!Goed nieuws voor jullie: bij terugkomst in Amsterdam zal de renovatie van de Vredeskerk in de Pijnackerstraat voltooid zijn.
Liefs en alle goeds...
Titus

Jessica

He babies,

Klinkt goed en ziet er fantastisch uit! Op naar de volgende avonturen.....wauw!